Danish Connection presenterar banbrytande trycksaker

Den alltid färgstarka Janne Høgshøj från Danish Connection är ansvarig för trycksaksutställningen.

Ett återkommande och uppfriskande inslag på våra Sign&Print-mässor är den glada Janne Høgshøj från Danish Connection, som tar med sig trycksaker och sätter upp utställningar som är avsedda att inspirera både tryckare och kreativa själar om vad som är möjligt. Men många som har besökt oss kanske inte vet vad Danish Connection står för, så vi tog en pratstund med Janne för att stilla deras nyfikenhet.  

 

Berätta kort om organisationen och vad ni erbjuder?

– Danish Connection är en idé- och eventbyrå. Bland kunderna finns superbrands, designbyråer och tryckerier. Danish Connection lär tryckerier, reklambyråer, tryckköpare och designskolor i Skandinavien konsten att välja rätt papper och hur man får trycksaker att fungera. Vi anordnar workshops i visuell varumärkesprofilering och kreativ konceptutveckling.

 

Varför ska besökare komma till er monter?

– I montern bredvid scenen kan du se en fantastisk tryckutställning med kreativa papperskvaliteter från pappersdesigners och små och stora trycksaker från Superbrands, skickliga grafiska formgivare, tryckerier och papperstillverkare. Se papperskvaliteter från Gmund, Fedrigoni och andra tillverkare samt trycksaker, böcker och förpackningar från bland annat NASA, Lynggaard Smikker, Olsen Banden, Burning Man och norska tryckerier och designers. Du kommer att få inspiration till ditt nästa uppdrag och höra om konsten att välja rätt papper och hur man får trycksaker som fungerar.

 

Vilka är de stora nya produkterna som ni visar upp?

– Se nyheter från pappersdesignerna Gmund och Fedrigoni, papper med öl, silver och hampa, kreativa papperskollektioner och inspirationsmaterial från 12 designers runt om i världen och deras passion för papper som medium för att förmedla spännande budskap och visuell identitet.

 

Vad har du för förväntningar på mässan? 

– Jag ser fram emot en spännande och inspirerande mässa och besök från formgivare, designskolor, trycksaksköpare och tryckerier som väljer papper med omsorg och vill veta mer om nyheter och möjligheter.

 

Här är några exempel på vad som kommer att visas i trycksaksutställningen på den kommande mässan Sign&Print Scandinavia i september:

 

Gmunds papper av hampa

Med Gmund Hemp gör man ett ekologiskt statement. Hampapapper är det hållbara alternativet till konventionellt träpapper: resursbesparande, högkvalitativt, hållbart och återvinningsbart. Upp till 100 procent europeisk hampa används i denna kreativa papperssensation.

En mjuk känsla med en vild yta, design möter natur – och helt lagligt.

 

Paper Box från Fedrigoni

Paper Box är den kompletta samlingen av alla Fedrigonis papper. Det är ett viktigt verktyg för att ge form åt dina kreativa idéer och projekt.

 

The book of 12 från Antalis

Valet av papper är en kreativ handling. Upptäck intervjuerna med tolv internationella ikoner inom grafisk design om papperets roll i en digital tidsålder. I en digital tidsålder vänder sig kreatörer mer naturligt till ny teknik än till papper. För att de förförs av deras förnyade innovation, för att de är i takt med tiden, men också för att de är en del av deras kultur. Men papper har styrkor som inte står i motsats till det numeriska, utan snarare det kompletta, det som har de krafter som det andra inte har.

Se filmen The book of 12 i Danish Connections monter.